.
Magyar nóta patthelyzetben?
2011. május 30. | kutivili
Ha
a hatvanas években végigment az ember Duna-parton, csaknem minden
étteremből cigányzene hallatszott ki. Könnyű, hangulatos aláfestést
adott a vacsorázó vendégek számára, nem ritkán az ebédelőknek is.
Nemcsak a felkapott belvárosi helyeken, hanem kiskocsmákban és
vendéglőben is zenekar muzsikált. Külföldön és belföldön is nagy igény
volt rá, valódi, értékes hungarikumnak bizonyult, habár akkor még nem
így nevezték. A harmincas évektől a háborúig szinte egyetlen magyar film
sem készült cigányzene nélkül. Erre a zenére mulattak az emberek
örömükben, ez volt gyógyír bánatukra. Úgy tűnt, a népszerűsége töretlen
és törhetetlen.
Ám a nyolcvanas évek vége felé a munkaadókkal tárgyaló cigányzenészek
az igény csökkenését észlelték. Egyre jobban elbizonytalanodtak, vajon
változatlanul sikeres-e még a műfaj. És már akkor elkezdték kollégáikat
felkészíteni: lehet, hogy nemsokára véget érnek a szép idők. A magyar
nóta ma patthelyzetben van. Vajon miért, és mit hozhat számra a jövő?
A magyar társadalom ma már nagyon keveset tud a magyar cigányzene
múltjáról. Hogy megértsük, ismerjük meg a műfaj történetét három
szakaszra bontva.
1800–1900
Ismerős valakinek – cigányzenészeket is beleértve – a Patikárius
Ferkó név? Az 1800-as években példaképül szolgált a pesti magyar
cigányzenészeknek. (Eredeti neve Dudás volt, de az anekdota szerint
játékával
kigyógyított egy főurat lelki betegségéből, ezért kapta a Patikárius
ragadványnevet.) Rendkívüli virtuozitású cigányprímás volt, aki
lenyűgözően adta elő a nóta- és csárdásszerzők alkotásait. Saját
példáján mutatta, hogy a zenésznek megfelelő mennyiségű és minőségű
gyakorolással kell művészi szintre hoznia zenei tudását. Példáját számos
cigányzenész kortársa követte. A magyar zene révén határon belül és
azon túl népszerűsítették a magyarságot. Érdekes és felemelő időszak
lehetett ez, melyben a cigányzenészeket a cigányság arisztokratáiként
ismerték és ismerték el. Ezt az időszakot átfogóan írta le Hermann Antal
néprajzkutató 1893-ban, Az első nagy cigány összeírás című
tanulmányában. Ebben számtalan információt és érdekességet találunk a
kor ismert cigány személyiségének életéről, munkásságáról.
1900–1990
Hermann Antal többek közt arról is szólt művében, hogy az 1800-as
évek elejéig-közepéig megtörtént, hogy pesti zenész cigányok
arisztokrata családba házasodtak be, és nem kifejezetten cigányokként,
hanem nemes emberként voltak számon tartva. Gyermekeik közül pedig
nagyon kevesen vitték tovább a zenészi örökséget. Ennek tulajdonítható,
hogy leszármazottaikról nem hallani a zenész szakmában.
De mi történt az előző századforduló és 1990 között? Az 1900-as évek
elején a kisvárosi és vidéki zenész cigányok többnyire udvarozással
keresték a kenyerüket (a házak udvaraiban játszottak, amiért pénzt vagy
élelmet kaptak), valamint kocsmákban muzsikáltak. A legtöbben
példaértékűnek tartották, amit a pestiek elértek, így a fővárosba jöttek
annak reményében, hogy tőlük tanulhatnak és hasonló sikereket érhetnek
el. Eljártak a pesti cigányok után, nézték, hallgatták, hogy hogyan is
művelik a szakma legjobbjai ezt a műfajt, és remek tanulóknak
bizonyultak. Egyre többen kaptak munkát közülük, igaz, csak naponta
néhány órára. Ebből még nem igazán tudtak megélni, hát gyári vagy egyéb
fizikai munkát kellett vállalniuk. Közben egyre jobban elsajátították a
muzsikálás fortélyait, de a legtöbben nem fogadták el a tanácsot, hogy a
muzsikálás mellett tanulniuk is kell, hogy rendes polgári foglalkozásuk
is legyen.
Ez ment jó darabig a háború előtt, majd utána is. Zeneileg
folyamatosan fejlődtek. Híre ment a vidéken élő cigányok között, hogy a
fővárosba jött kollégáik milyen sokra viszi. Ez sok cigányzenészt
vonzott Pestre a jobb lehetőségek reményében, és azzal a céllal, hogy a
zenéből fognak megélni. A háború, de főleg 1956 után egyre jobban
virágzott a műfaj. A mából visszanézve látható, hogy amíg a szórakozási
lehetőségek korlátozottak voltak (még a hazai televíziózás elején,
gyerekkorában vagyunk), a zenével kísért kispörkölt és fröccs nagy
tömegek esti, hétvégi programja lehetett. A 60-as évektől tehát jutott
zenélési lehetősége nagyon sokaknak, és az ebből élőknek semmilyen más
munkát nem kellett vállalniuk, minden zenész talált foglalkoztatót.
Az ebben az időszakban aktív cigányzenészek reménykedtek, hogy
aranykor sosem ér véget, és a gyermekeikre ebben a szakmában ugyanilyen
szép jövő vár.
A rendszerváltástól napjainkig
Balogh József cigányprímás így emlékszik vissza a kilencvenes évekre:
„Az étteremben, ahol muzsikáltam, először egyre kevesebbet kellett
bejárni. De amikor a napi pénzt is a felére csökkentették, éreztem, hogy
komoly a baj. Voltak, akik már csak a borravalóért jártak be
muzsikálni, ami nem egy biztos dolog. A fiam pont pályaválasztás előtt
állt, és én nem tudtam, hogy mit mondjak neki. A tapasztalataim alapján
csak azt tudtam tanácsolni, nézzünk valami szakmát, amihez kedve lenne. A
zene maradjon meg hobbinak… Persze nagyon fájt a szívem, mert azt
szerettem volna, hogy ő is zenész legyen.”
Szinte mindegyik zenész helyzete ilyen bizonytalan lett, mint Balogh
Józsefé, saját megélhetése és gyermekeik jövője szempontjából.
Napjainkban pedig nagyon eltérőek a vélemények. Nem kevesen gondolják
úgy, hogy a magyar cigányzene ideje már végérvényesen lejárt. Sok
szakmabeli szerint ez nagyon fontos és jelentős művészeti ág, és a
jövőben épp úgy fog működni, mint fénykorában.
Sok zenész és nem zenész roma értelmiségit kérdeztünk meg a témával
kapcsolatban. Szinte mindannyian ugyanazon véleményen vannak. Ezek közül
most kettőt emelünk ki:
Bangó Lajos, végzős joghallgató: „Zenész cigány családban nőttem fel,
én is nagyon sokáig tanultam zenét. Most 26 éves vagyok, és talán 10
éves lehettem, amikor észrevettem, hogy a cigányzene [iránti érdeklődés]
hanyatlani kezdett. Lesújtó volt látni, de nagyon érdekelt, hogy mi
ennek az oka. Talán az, hogy a szocializmus idején egész iparág épült a
népi motívumokra – népművészet, népzene, néptánc –, ami hihetetlen jól
működött, a cigányzene jó hírét vitte a magyarságnak. Majd a
szocializmus után, a kapitalizmus célja sok, a szocializmusban sikeres
és virágzó iparág kiirtása volt. De mivel ezekre a népi dolgokra egész
egyszerűen szükség van, így csak idő kérdése, hogy újra jelentős zenei
műfajként funkcionáljon. De lényeges kérdés, hogy ehhez mi kellene.
Menjünk vissza egy kicsit az időben. A 19. században a magyar
cigányzenét játszó cigányok mindegyikének volt polgári foglalkozása.
Akkoriban a zenészeket a cigányok arisztokratáiként kezelték, és ez a
képességeiknek volt köszönhető. Napjainkban egyre több cigány fiatal
végez főiskolákon, egyetemeken. Ha a cigányságnak idővel egyre szélesebb
rétege lenne értelmiségi, akkor egyre inkább tudnák érvényesíteni az
elképzeléseiket a munkahelyteremtéssel kapcsolatban is, a
zeneszolgáltató iparon belül is. Tehát ha a cigányság egyre szélesedő
értelmiségi rétege összefog, akkor ezzel elősegítheti, hogy a zenész
cigányok újra a szakmába kerülhessenek. Ez egyelőre még csak remény, de
reális.”
Fehér Sándor, hegedűművész, hegedűtanár: „Már tizennégy-tizenöt éves
koromtól beálltam tanulóként muzsikálni az édesapámmal és nagyapámmal,
ahol játszottak. Ez a műfaj nagyon közel áll hozzám. Akkor még nagyon
sikeres volt, én is úgy terveztem az életemet, hogy cigányzenészként
ennek a művészetnek leszek az egyik értékhordozója. Ahogy teltek-múltak
az évek, láttam, ahogy megszűnnek a zenészek munkahelyei. Egyre kisebb
az igény, és az élet iskolája egyre rázósabb feladatokat ad fel a
zenészeknek. Közben bekerültem a Zeneművészeti Főiskolára. Elvégzése
után, látva az itthoni helyzetet, külföldre mentem dolgozni a
szakmámban, tehát hegedűsként. Az utóbbi években itthon és külföldön is
egyre több étteremvezetőtől, szállodatulajdonostól hallom: tervezik,
hogy újra legyen rendszeresen élőzene, magyar cigányzene. Ez nagyon jó
hír. Néhány hónapja pedig az egyik egyesült államokbeli zeneművészeti
intézmény felkért, hogy a magyar hegedűiskola alapjainak tanítása
mellett a növendékeknek tartsak magyar cigányzenei motívumok nevű órát.
Annak reményében kérték, hogy ez fejleszti a tanulók virtuozitását, és
segíti a könnyedebb, természetesebb hozzáállást a zenéhez. A jelenlegi
történések alapján egyre inkább reménykedhetünk, hogy a magyar
cigányzene újra élni fog. És a számtalan zseniális zenésznek lehetősége
lesz arra, hogy kiaknázzák adottságaikat egy olyan műfajban, mely ismét
magas presztízsű lehet.”
Forrás:
http://www.sosinet.hu/2011/05/30/magyar-nota-patthelyzetben/
Kapcsolódó hírek:
Emlékezzünk mindeny egyes elhunyt hírességere ennek a müfajnak a mai napon különös keppen-ök legalabb hatra hagytak egy olyan erteket ami örökre megpecsetelte ezt a müfajt
Levél Ráthy Józseftől-Kovács Mária Magdolnának a Magyar Nótaklub vezetöjének
Boka Károlyra a neves cigányprímásra emlékezünk pár szóban
A Magyar Rádió cigányzenés müsorai 1956-ban és ma