Szeretettel köszöntelek a Magyarnóta Előadók Klubja közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Magyarnóta Előadók Klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Magyarnóta Előadók Klubja közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Magyarnóta Előadók Klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Magyarnóta Előadók Klubja közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Magyarnóta Előadók Klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Szeretettel köszöntelek a Magyarnóta Előadók Klubja közösségi oldalán!
Csatlakozz te is közösségünkhöz és máris hozzáférhetsz és hozzászólhatsz a tartalmakhoz, beszélgethetsz a többiekkel, feltölthetsz, fórumozhatsz, blogolhatsz, stb.
Ezt találod a közösségünkben:
Üdvözlettel,
Magyarnóta Előadók Klubja vezetője
Amennyiben már tag vagy a Networkön, lépj be itt:
Kis türelmet...
Bejelentkezés
Amikor a világpolgár Liszt 1839-1840 fordulóján hosszú távollét után
ismét Magyarországon koncertezett, újra találkozhatott muzsikus
cigányokkal és zenéjükkel, azzal a világgal, mely már egészen kis
gyermekkorában mágikus hatást gyakorolt képzeletére. Nem egyszer
nomádoknak nevezte a cigányokat, a folyton úton lévő Liszt - biztosan
nem túlzás - szellemi rokonainak tartotta őket. Nemcsak a 'kávéházi"
bandák zenéjét ismerte, a cigányzene egészen archaikus és egzotikus
formáival is találkozott, azzal a muzsikával, mely a sátrakban élő,
örökös vándorlásra berendezkedett közösségek mindennapi zenéje volt.
Rendkívül láttató leírásai a vadul táncoló asszonyokról, a tűz köré
gyűlő férfiakról, az önfeledt mulatozás és a verekedés határán
egyensúlyozó virtusról a mai olvasót is megbabonázzák; az eseményeket
távolról figyelő, boszorkányszerű, fogatlan öregasszonyok, szénaboglya
hajukkal, lángoló tekintetükkel már-már irreális lényeknek tűnnek fel.
Az extázisig fokozódó mulatozás hangulata kitörölhetetlenül Liszt
memóriájába égett. "Számomra ez a fajta zene afféle ópium, melynek néha
igen nagy szükségét érzem" - írta később egy barátjának.
Amikor élményeit többek között a Magyar Rapszódiákban feldolgozta,
majd az 1850-es évek végén egy nagy esszében is megpróbált képet
formálni a cigányzenéről, sokan idegenkedve fogadták. Sérelmezték, hogy
Liszt a magyar nemzeti zenét (vagy magyar népzenét) összekapcsolja a
cigányzenével. Fél évszázaddal később Kodály és Bartók tudományos igényű
gyűjtései igazolták, hogy a magyarság ősi, archaikus zenéjét valóban
nem a cigánymuzsika őrzi, hanem az évszázadok során csiszolódó
parasztzene - Liszt tehát tévedett. Ám ez a tévedés intenzív erjesztő
hatást gyakorolt Liszt zenéjére, olyan gondolatokat inspirált, melyeket
joggal tarthatunk a 19. század legprogresszívebb elgondolásainak.
A tanulatlanul, ám mégis tökéletesen játszó és elképesztő
találékonysággal rögtönző muzsikus cigány Liszt számára egyértelműen
bizonyította, hogy a "muzsika velünk születik, mint az evés vagy a
lélegzés, s nem a civilizáció hozza létre", sőt, azt is pontosan látta,
hogy épp a civilizáció veszélyezteti ezt a zenét. Utóbbi kérdésben
aligha tévedett.
( http://kultura.hu/main.php?folderID=1234&ctag=articlelist&iid=1&articleID=310712)
És nézzük milyen most a helyzet?
.
Húzd, ki tudja meddig húzhatod,
|
|
|
|
E-mail: ugyfelszolgalat@network.hu
Kapcsolódó hírek:
"VALLOMÁSRA KÜLDÖM"-Nótaest,Kísér a 100 Tagú Cigányzenekar Kamarazenekara
Magyar cigány hírességek,kikre a magyarság és a cigányság is büszke
Boross Lajos halálára
BOLDOG KARÁCSONYT !!!