A ZENEI TEHETSÉG
A tehetséges embert általában az jellemzi, hogy bizonyos tulajdonságok, hajlamok és képességek az átlagosnál sokkal nagyobb, vagyis rendkívüli mértékben vannak meg benne, továbbá
az, hogy egy eleven, egész szellemi életén uralkodó érdeklődés serkenti
ugyancsak rendkívüli erőkifejtésekre. De a tehetségnek, mint
összfogalomnak, a specifikus (zenei, festői, írói stb.) rátermettség -
amely természeti adomány - csak egyik összetevője.
A másik: ezen adomány gazdájának egyéni színvonala, karaktere, emberi mivolta.
A mi esetünkben a rátermettség biztos jele az a veleszületett hajlam, mely
emberét vonzza és viszi a zene felé. Ezt a fogékonyságot és megértést,
amelyet az ilyen ember zenei benyomásokkal és hangulatokkal szemben már
zsenge korban is tanúsít, muzikalitásnak szokták nevezni.
A muzikális rátermettségnek előfeltételei a következők:
Mindenekelőtt a kitűnő zenei hallás, ritmikai, melodikai és harmóniai érzék.
Művészi
szempontból nem fontos, hogy az ösztönös zenei hallás abszolút-e vagy
relatív, lényeges csak sokoldalú fejleszthetősége, s ezért legfontosabb a
belső hallás
Ez a képesség szoros összefüggésben áll a zenei emlékezőtehetséggel.
A zenei hallás nagymértékben fejleszthető.
A másik előfeltétel a képzelőtípus auditív volta.
Ehhez a típushoz tartoznak, akik képzeletére és szellemi életére
hallási, a mi esetünkben zenei benyomások vannak a legnagyobb hatással,
és akiknél minden intenzív élmény belső visszhangja a
legtermészetesebben valamely zenei ténykedésben (éneklés, hangszeren való improvizálás, komponálás) fejeződik ki.
A zenei hajlam fogalmát igen nehéz meghatározni, talán még leginkább hasonlattal lehet értelmét megközelíteni: a született zenésznek a muzsika szinte második anyanyelve,
amelyet érzelmileg már akkor is felfog, amikor értelmileg még csak
sejti a szavak jelentését, és mint az anyanyelv, ez is legtermészetesebb
kifejezési eszközévé lesz.
A zenei rátermettség legmagasabb fokát azok az univerzális tehetségű művészek képviselik, akik - mint pl. Mozart és Liszt
- a zenei megnyilvánulás minden lehetőségében, minden formájában
remekeltek: mint komponisták, dirigensek, hangszervirtuózok és mint
tanítók. (Kettőjük közt, ami a sokoldalúságot illeti, Mozarté a pálma,
mert mint komponista minden műfajban nagyszerűt alkotott: operában,
szimfonikus zenében, zongora- és kamaramuzsikában és az egyházi zene
terén.
Nehéz volna eldönteni, melyikük nagyobb zongoraművész, de Mozart főhangszerén kívül még sokféle más hangszeren is játszott.)
Nem véletlen, hogy a hangszeres zene alkotóművészeinek nagy része, mint előadóművész kezdte meg pályafutását, mégpedig rendszerint gyermekkorban.
Példaképpen elegendő Bach, Mozart, Mendelssohn, Liszt, Chopin nevét említeni.
Talán
nincs is olyan komponista, aki az előadói szereplést egészen elkerülte
volna. Hogy az előadói és alkotói oldal ritkán fejlődik ki párhuzamosan,
annak az az oka, hogy az utóbbihoz nagyfokú lelki hajlékonyság kell,
ami éppen markáns komponistaegyéniségeknél ritkán van meg.
Hogy ez valóban így van, azt bizonyítják az előadóművészekből lett zeneszerzők levelei és megjegyzései.
Érett korukban valamennyien nyűgnek érezték a reproduktív működést, melyet a megélhetésük, vagy hírnevük fenntartásáért még akkor is folytatniok kellett, amikor lelkileg már kinőttek belőle.
Pl. Liszt 40 éves korában így panaszkodik: "Micsoda undorító velejárója a virtuóz hivatásának, hogy a közönség óhajára állandóan ugyanazokon a műveken kell kérődzenie!"
Az univerzális zeneművészek közül azokat nevezhetjük méltán zseniknek, akiknél a tehetség kiterjedése és sokrétűsége a legnagyobb intenzitással és eredeti átütő erővel párosul.
Természetesen kényes, - és valljuk be a legtöbb esetben meddő feladat a zseni és tehetség közti határvonal keresése.
A ma dívó művészi értékelés határozottan kedvez a részletterületek kitűnő művelőinek -
és nem helyez különös súlyt a sokoldalúságra, melyet viszont Bach és
Mozart korában feltétlenül követeltek az előadóművésztől.
(Akkoriban
pl. minden valamirevaló zongoristától elvárták, hogy az elméletben
jártas legyen, mert gyakran rögtönöznie, adott témára fantáziálnia
kellett, saját hangszerére versenyműveket írni, más hangszerekkel
együttest játszani, a zongora ill. csembaló mellől karmester módjára
zenekart vezetni stb.)
De ez az egyoldalúság - bár az általános
zenekultúra szempontjából nem éppen kívánatos - korántsem oly káros,
mint az a másik egyoldalúság, amely elsekélyesedéssel fenyegeti napjaink
reprodukáló művészetét.
A lélektani és technikai tudás minden eszközével felfegyverkezett zenepedagógia ma már a kisebb méretű tehetségeket is oly magas színvonalra tudja emelni, hogy a kitűnő iskolázottság révén szerzett virtuóz felkészültség nem egyszer megtévesztiarra csábítja, hogy a pódiumon keressen érvényesülést.
A virtuozitáshoz azonban belső tartalmat, emberi kiválóságot adni a világ semmiféle tanára sem tud, s így mind többen és többen lépnek a nyilvánosság elé, anélkül, hogy bármi egyéni mondanivalójuk volna.
képessége, amelynek funkciójaképpen a zenei képzeletben megcsendülnek
már hallott, vagy csak a kottakép révén felkeltett, vagy az egyéni
fantáziából fakadó hangalakulatok. ennek birtokosát, és
A művészi - különösen pedig a produktív - tehetség korai megállapítása és értékelése igen nehéz.
Mert bár az egyik döntő tényező, a zenei rátermettség - nagy mértékben vele születik az emberrel, de a karakter a gyermeknél vagy az ifjúnál még teljesen ki nem alakult, és éppen ezért bajos előre látni, mennyire viheti művészetében, még ha nyilvánvalóan rátermett is.
Feltehető, hogy a származásnak, az öröklődésnek nagy
szerep jut a tehetség összetételében, hiszen a veleszületett
muzikalitás nagyon is észrevehetően megkülönbözteti az egyik gyermeket a
másiktól már iskolaköteles kora előtt, sőt még mielőtt beszélni tudna.
Ezt
a felvetést sok minden igazolja: elsősorban a zenetörténetből ismeretes
zenész-dinasztiák, akikből, - mint a Bachok, Couperinek, Scarlattik, Haydn-ok , nálunk az Erkelek családjaiból, - a komponisták és előadók egész sorozata került ki.
A sok zseniális zenész, kinek mind muzsikus volt az apja - ezek közül elég Mozart, Beethoven, Weber, Liszt nevének említése.
Az öröklődés mellett ki nem számítható fontosságú tényezőként kell elismernünk a családot, a környezetet, egyszóval a nevelést.
Nem mindegy azonban az sem, hogy a család, amelybe egy tehetség beleszületik, milyen társadalmi osztályhoz tartozik és milyen vagyoni viszonyok között él,
mert ettől függ nagyrészt a környezet szellemi látóköre, és főként
ettől függnek az iskoláztatás és szakbeli kiképzés lehetőségei.
A mostoha körülmények megölik a tehetséget.
A fontos körülmények közé tartozik továbbá az is, milyen ország és nemzetiség
Már
magában az, hogy valaki magyarnak vagy olasznak vagy orosznak születik
és nevelkedik, bizonyos különleges színt és zamatot ad a tehetségének. A
vidék, a levegő, az élet tempója, a néptemperamentum hőfoka
elkerülhetetlenül megteszi hatását, amely önkéntelenül megnyilvánul
kompozíciókban, előadásban egyaránt.
S ha a zseninél nem is elsőrendű fontosságú a mester kérdése, a bontakozó tehetségnél - különösen a reproduktív fajtájúnál - nagy jelentőségű: a jó tanár, aki nem egyes elszigetelt képességeket treníroz, hanem emberileg és zeneileg egyaránt fejleszti növendékét annak sajátos tehetsége irányában.
Nagyon
megrövidítheti fejlődése útjait, míg az egyoldalú, vagy a növendék
tehetségének sajátosságait figyelembe nem vevő vezető, különösen ha
szuggesztív egyéniség, hamis irányba, vagy zsákutcába terelheti s ezzel
meggátolhatja fejlődését.
S bár igaz, hogy az öröklött tehetség a
leggyorsabban fejlődik kedvező miliőben, kitűnő vezetés mellett /ld.
Mozart vagy Liszt példáját/, mégis akad példa arra is, hogy
kedvezőtlen környezetből, vezetés híján vagy rossz vezetés dacára
kiugrik egy tehetség, és jelentékeny műveket alkot /pl. Berlioz, Schumann.
A szubjektív forrásokból fakadó tehetségproblémák közé tartoznak még az önértékelés problémái is, amelyek minden művészi fejlődés során elkerülhetetlenek. Itt elsősorban a saját tehetség határainak felismeréséről és elfogadásáról van szó, valamint arról, megbékél-e az ember a velejáró fájdalmas belátással úgy, hogy emellett munkakedve meg ne bénuljon.
Fontos továbbá a belső és a külső értékítélet megegyezése,
mert hiszen minden törekvő ember szükségét érzi annak, hogy önítéletét a
külvilág - a művész esetében tehát: a sajtó, a közönség stb. -
igazolja, akár felette áll, akár alatta marad az elismerés az
önértékelésének, s ez mindenféle belső konfliktusra adhat okot.
A siker ugyanis olyan ösztökélő momentuma a művész erőkifejtésének, amelyet nehezen nélkülözhet még az is, aki jóhiszeműleg az ellenkezőjét állítja.
forrás:
kötelékében születik és nevelkedik egy tehetség.
a magyarnótáról az alábbiakat olvastam el az egyik weblapo:
A
magyarnóta nem dilettáns. A magyarnóta szórakoztatózenei műfaj,
szabályokkal. Yehudi Menuhin nem lenézte a magyarnóta műfaját –hanem a
mestereit megkérte, mutassák fogásait. Elismerően beszélt Menuhin a
cigányzenészekről. A Kállay prímásdinasztia egyik tagja az utolsó
Menuhin tanítványok egyike, ifjú komolyzenei virtuózunk.
Sztravinszkij
AZONNAL (egy kávéházban…) meghallotta Rácz Aladárban a zseni
előadóművészt, és minden leszólás nélkül közelített felé. És
[kurzív:]versa is: Rácz Aladár ösztönszerűen érzett rá önnön korlátaira,
hogy meddig mehet el (Cuprin-ig) … A művész TUDJA a határait. A
dilettánsnak nem kellenek korlátok: önnön ostobasága nyűgözi, vaksága
lehetetleníti el.
Van, hogyne lenne dilettáns magyarnóta: Amikor a
közepes operetténekes vagy kórista azt hiszi, hogy ez egy kocsmai,
tánczenei óccsó műfaj, ilyet ő is tud, kornyikál hakniban, és a butanép
majd bedől. Nem: néha nem dől be. A ripacs azonnal megbukik, minél
kisebb, minél eldugottabb a szinpad, annál hamarabb…
A művész
érzékeny… sok művész ennen érzékenységén bukik el… nem dilettáns… de
művészetét képtelen kifejteni... mert az ő névelőjét ne hibázza senki…
inkább duzzogva marad… kibontakozhatatlanul… nárcizmusában. Ő nem
dilettáns… mert ártalmatlan. Nem tud KELLŐEN könyörtelen lenni
önmagával…de másokkal sem… Még a kibontakozatlan a félbemaradt művész
sem olyan otromba, mint a ripacs dilettáns, aki éltének minden pillanata
műűűvészi.
Kapcsolódó hírek:
Néhány gondolat kallódó tehetségekről